MASUKKAN EMEL ANDA DI SINI UNTUK DAPATKAN MAKLUMAT TERKINI

Saturday, March 30, 2013

Dah Turun Berat, Naik Lagi?

Pernah berlaku macam ni tak? Put pun pernah sepanjang mengamalkan suplemen Shaklee untuk turunkan berat badan. Pernah kecewa, tapi terfikir mesti ada sebabnya ia berlaku. Situasi begini dipanggil "Yoyo Diet". Apa itu "Yoyo Diet" dan bagaimana kita boleh mengatasinya? Jom kita baca ulasan daripada Kevin Zahri.

Kredit to: health.launchpad.com.my


Inilah fenomena yang sering berlaku pada sesiapa sahaja yang dalam proses ingin menurunkan berat badan. Setelah bersusah payah mengamalkan diet, senaman, telah menurunkan berat badan, namun apabila leka sekejap sahaja, pasti akan naik Kg balik. Ini sudah tentu mengecewakan bukan? Salah satu sebabnya adalah kerana "Yoyo Diet". Apa itu "Yoyo Diet"? Diet melampau, mengabaikan waktu makan, pemgambilan kalori yang sangat rendah, inilah fenomena yg menyebabkan yoyo diet. Yoyo diet adalah diet untuk menurunkan berat, tetapi sangat mudah berat untuk naik tanpa disedari. Mengapa ini terjadi? Apabila anda skip waktu pemakanan, anda kekurangan nutrisi terutamanya zat protein dalam tubuh badan, hal ini menyebabkan jisim otot semakin berkurangan sepertimana fungsi protein untuk membina isi otot. Sekiranya jisim otot telah semakin berkurangan, maka ia akan berpengaruh kepada kadar metabolisma yang semakin rendah. 

Oleh sebab itu, diet melampau membawa kepada kalori yang sangat rendah. Ia tetap akan membantu menurunkan berat badan namun ketidak seimbangan zat nutrisi telah menyebabkan berat badan anda semakin mudah untuk naik dengan cepat.  Daripada amalkan diet melampau untuk turunkan berat secara pantas, baik amalkan diet jangka panjang dengan cara yang sihat walaupun kurang berat secara perlahan. Untuk mengelakkan berat badan anda daripada naik dan turunkan berat badan secara konsisten: 

1. Corak Pemakanan 
- Elakkan pengambilan kalori yang terlalu banyak dan terlalu sedikit, biarlah sederhana diikuti dengan pemakanan yang seimbang. (jangan rendah dari 1000kcal dalam sehari.) 
- Wajibkan pengambilan sarapan. 
- Perbanyakkan minum air masak. (3 or 4 Litre is more better) 
- Plan corak pemakanan yang seimbang dan sihat 

2. Senaman 
- Senaman (Jogging) waktu 20 minit yang pertama adalah membakar tenaga, BUKAN lemak. Untuk membakar lemak, lakukan senaman sekurang-kurangnya 30 – 40 minit. 
- Tingkatkan ketahanan senaman untuk mencabar pernafasan dan peningkatan jisim otot, peningkatan jisim otot akan memudahkan pembakaran lemak. 
- Pelbagaikan corak senaman seperti aerobic, berbasikal, skipping, menari, atau naik tangga, agar tidak merasa bosan ketika melakukan senaman. 

3. Anda pengamal Lose Weight Supplement? 
- Amalkan secara konsisten, berdisiplin, dan jaga pemakanan. 
- Walaupun mengambil suplemen tanpa corak pemakanan yang betul, ia tetap kurang membantu.

Dengan beberapa cara ini dapat mampu mengatasi masalah "yoyo diet", bermotivasi dan berdisiplin tinggi mampu membantu untuk terus mencapai berat badan yang ideal. 

Sumber: kevinzahri.com

--
Kevin Zahri is a US AFTA certified personal trainer and nutritionist, and the author of several fitness books and ebooks, including the best-selling "How to Lose 5kg in 5 Weeks".

No comments:

Post a Comment

DISCLAIMER

Segala testimoni atau penulisan tentang produk yang dikongsi di laman ini bukan bertujuan untuk merawat, mencegah, mendiagnos atau menyembuhkan apa jua penyakit. Pembaca yang mengalami masalah kesihatan digalakkan mendapat nasihat dari pakar kesihatan.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...