Klik Gambar Untuk Maklumat Lanjut

Tuesday, October 27, 2015

Peneram Paling Sedap Di Ipoh

Ingat tak masa kita kecik2 dulu, kalau pergi kenduri kawen, mesti bawak balik sebungkus kuih (kalau sekarang orang panggil door gift, hehe). Kalau sebelah utara ni, dalam tu mesti ada kuih2 tradisional macam kuih bahulu, kapal terbang (tak tau negeri lain panggil ape), kuih bakar, peniaram dan karas. Banyak2 tu, saya mesti korek amik peniaram, orang Kedah panggil coq peneram. Selalu ada sebiji je, itu pun dah sedap sangat.

6biji RM1

Alhamdulillah..setelah kempunan nak makan coq peneram, akhirnya dapat juga makan baru2 ni. Haha. Bunyi macam lama bebenor tak makan kan? Padahal baru 2 minggu tak merasa. Coq peneram yang saya suka ni memang boleh kemaruk nak makan selalu. Untuk yang memang peminat coq peneram la. Kalau tak minat, tak de la sampai kemaruk. Haha.

Gemuks, sedap!

Sejak pindah Ipoh, mana je tempat orang jual coq peneram, mesti saya akan cuba beli. Nak rasa mana yang paling sedap. Akhirnya, jumpa paling sedap. Sapa tau Pasar Tani Stadium kat Ipoh? Kat situ la. Setiap pagi Sabtu, saya mesti ke sana semata2 nak beli coq peneram tu. Peniaga yang jual coq peneram ni muda lagi, rasanya baya2 saya. Suami isteri meniaga.

Coq peneram atau nama lain peniaram, denderam, atau telinga keling (nama ni dah jarang dengar, mungkin menjaga sensitiviti kaum) ni berasal dari India rupanya. Saya baru tau semalam. Ngee. Kalau yang asal ada sedikit berbeza dari sudut bahan. Nama pun lain, tak salin pulak namanya. Mungkin nenek moyang kita dulu tiruvasi kuih ni.  Tepung beras dan gula merah, akhirnya jadilah kuih tradisional Melayu. Masa kita kecik2 dulu coq peneram ni besar, bentuk 4 bulatan tu. Sekarang selalu jumpa macam mini donut tu je.

Gebu, yummy!

Nak coq peneram yang sedap, mestilah kurang manis, dalamnya gebu dan rasanya lemak2 gitu. Gula merah asli akan menentukan sedap ke tak satu2 coq peneram tu.

Jangan lupe cuba tau, pasti nak lagi. Saya berani cakap sedap sebab saya pernah belikan untuk kawan, dia pun cakap sedap sangat. Tak sempat da nak hidang kat tetamu. Hehe.

No comments:

Post a Comment

DISCLAIMER

Segala testimoni atau penulisan tentang produk yang dikongsi di laman ini bukan bertujuan untuk merawat, mencegah, mendiagnos atau menyembuhkan apa jua penyakit. Pembaca yang mengalami masalah kesihatan digalakkan mendapat nasihat dari pakar kesihatan.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...